tisdag 30 juni 2009

Bohusracet - Total reshuffle

För första gången ställde vi i år upp i Bohusracet. 170 NM segling längs hela Bohuslän, i princip. Start i Uddevalla, sedan ner och runda Hätteberget och upp till Norge för att runda Treistenerne, målgång på Bohusmalmön. Det skulle tyvärr visa sig att vi inte hade vad som krävdes för att ta oss hela vägen in i mål, men vi tänkte ge lite ljusglimtar på vägen...



Det blåste rejält från ost vid starten av racet och vi drog iväg fint ner utefter Orust och vidare ner i Hakefjorden. Vi kände definitivt att vi var bra med. Valde spåret söder om Åstol ut mot Hätteberget. Teorin var att vi skulle få bra vind och lite medström den vägen. Högre vinkel och mindre vind gjorde att vi satte spinnakern och lyckades rycka lite ifrån klungan av båtar bakom oss. Vi var rätt säkra på att vi var före alla båtar i "vår LYS-skala".



På väg ut mot Hätteberget ser vi Donna komma tågande från Höger. Fasen! Har dom gått bättre där uppe ändå? Redan hämtat hem en timmes försprång, är det bra? Våra överslag sa oss att det var rätt okej ändå och vi fortsatte med gott mod. Rundade Hätteberget som femma (tror att det är fel i resultatlistan hela vägen till Norge. Både Contrast 33 och First 31.7 HR måste ha fel starttid så vi bör vara 2 pinnar upp mot den listan.)



Nu börjar vi dock få lite små problem ombord. Henrik ser blek ut och sjösjukan har tagit greppet om honom på vägen norr ut. Han blir liggande några timmar på natten på sittbrunsbänken. Under en magisk natt dundrar vi fram i över 8 knop mest hela tiden och blir visserligen passerade av några av de stora, snabba båtarna, men det är inget att göra åt saken. Bakom oss ligger ett pärlband av lanternor och jagar oss. Man ryser i hela kroppen över den mäktiga synen när 60 båtar banar sin väg utomskärs upp över Bohuslän. Mäktigt!

När vi viker in mot land igen och väljer spår in mot Fjällbacka vaknar en blek Henrik till igen, tyvärr är vi lite sena i vår navigation och en av Expresserna och NF:en kan smita förbi när vi viker för sent och får höjda lite mycket.

I gryningen avtar vinden ordentligt och vi får uppleva en sprakande soluppgång där vi glider in mellan öarna och kryssar oss in bakom Valön. Det är tight mellan båtarna. Otroligt! Efter så lång segling är det ett ganska väl samlat fält och det är verkligen kappsegling! Mycket sportsligt och schyst uppträdande mellan båtarna, trots att det är kamp om varje meter.



Efter rundningen av Valön kör vi in i bleke. Och nu kommer hela fältet ikapp oss känns det som. Efter att ha varit sena med att få upp spinnakern kommer vi nu ut som en av de sista båtarna i klungan. Jädrans, nu känner vi att vi håller på att tappa. Kollar man på resultatlistan ser man dock att vi fortfarande är bra med bland övre delen av top 10 i Strömstad och 4:a vid rundningen i Norge(!) Såhär bra placerade har vi inte varit på något race tidigare...



Den riktiga motgången kommer dock på Kosterfjorden. Taggade till tusen har vi vänt söder ut och fått bra fart på båten. Nu skulle vi gå ikapp Expresserna, Maxiracern och NF:en som så nesligt tagit sig förbi tidigare! Istället blir vi dock liggande som skjutna ankor på Kosterfjorden i bleket. Svetten lackar och frustrationen stiger i värmen. Motorn kan vi inte starta och avbryta heller, för batterierna är paffa. Nu känns det som om bara tur eller otur kan avgöra om vi kommer vidare eller inte. Alla båtar söker ett spår med vind. Det kommer några puffar och bara några meter kan avgöra om man får åka med en bit eller inte.

vi får till slut en biljett ut från långtidsparkeringen på Kosterfjorden, men när vi dör igen strax söder om fyren Väcker får vi nog. Utsikterna till ännu en natt på havet, utan lanternor och utan chans att starta motorn om vi skulle vilja känns just då helt enkelt inte muntra. Vi vinkar till oss en motorbåt och får bogserhjälp in till land. (Tack så hemskt mycket!)

På vägen in till Havstensund möter vi en av Expresserna som försökt på insidan Havstensund och vi ser Banner 28:an. Av de båtar som låg top 10 uppe i Norge kommer de som fullföljde till Bohusmalmön i "botten 10". Total omkastning av fältet. En stor eloge till er som fullföljde och inte bröt (ihop)!

Ett stort tack vill vi rikta till alla våra konkurenter för sportligt genomförande och god stämning och naturligtvis ett stort tack och Grattis till arrangörerna. Vi kommer igen nästa år och då blir vi säkert ännu fler! (Vi hoppas dock få starta lite tidigare på Fredag och kanske kan man överväga att de mindre båtarna får ta en liten genväg. Kanske dela fältet i ett par olika startgrupper.)

Kolla också in alltid väl uppdaterade blur.se samt SSVÄ och Praktiskt båtägande!

onsdag 24 juni 2009

Bohusracet - Twitter & Twitpic

I helgen kör vi Bohusracet. Vi "Twittrar" med tag #bhr. Följ oss här på bjornsbat.blogspot.com eller Facebook, alternativt Blur.se...

#bhr - Twitter Search


torsdag 18 juni 2009

Telefonica

Var uppe och kollade lite på Telefonica Blue i måndags. Självklart inte så kul för killarna att ha gjort den lilla mallören.

Skepparkannan 6

Skepparkannan 5 - Plötsligt händer det

På Triss menar dom nog att man vinner när dom säger "plötsligt händer det". I detta falt rör det sig dock om något helt annat. Skepparkannan 5, 2009 skulle gå till historien som ett av de mer händelserika racen. För egen del började kallabaliken efter att vi tog ombord 2 nya besättningsmedlemmar 8 minuter innan start. Spinnakerstart till råga på allt.

Pang! Skottet går och spinnakern borde fylla bakom genuan nu, men den fladdrar märkligt långt ut... Det visar sig att vi har lyckats med "klassikern". Halsat spinnaren i skothornet. Vad gör man? Snabbt ner med den och försöker igen bara för att nu, i villervallan, lyckas hissa den i, just det! Andra skothornet... Tredje gången gillt, men inte heller det friktionsfritt.

Förutom att vi nu tappat ordentligt mot våra konkurenter missar vi fokus, tappar navigationen och kollar inte vinden... Vi lyckas dock undvika att gå på grund (med en hårsmån). Tyvärr lyckas emellertid en av våra medtävlande att ställa sig på en 1 metare.

Allvarligaste situationen uppstår dock när delar av fältet håller på att T-bona eller bli T-bonade av Styrsöbåten som kommer sättande rakt igenom tävlingsfältet, samtliga med spinnakers uppe på halvvinden. Styrsöfärjan får ta till en "crash stop" och då är det snubblande nära att Tomas Axelson med sin Excel 319, Freja kör rakt in i häcken på färjan. Snacka om action! Och vart var kameran???


onsdag 3 juni 2009

Rätt så nöjd...

Skepparkannan 4

Vi har förbannat svårt att samla ihop besättningen. Hoppas att vi kan vara med nästa vecka.

tisdag 2 juni 2009

måndag 1 juni 2009

Pater Noster Race - Så gick det...

Ja, grabbarna såg ju vältränade och laddade ut...



Hmm. Ja, LADDADE i alla fall...
Vi hade alla chanser att göra något bra. Men vi tabbade oss lite och seglade in på en 29:de plats av de 76 startande. Vi gratulerar speciellt Claes Brandt och de andra grabbarna i den andra Dehler 29:an till sin 10 plats. Snyggt seglat grabbar! Vi hoppas att vi får chansen till revanch. 

Men några hot shots hade vi ju bakom oss i mål i alla fall....


Vissa av våra konkurrenter blev tydligen helt utmattade av allt jagande...





Vi kommer tillbaka nästa år!

lördag 30 maj 2009

Pater Noster Race-Live (Nästan)


Starten går om ett par timmar. Får vi med oss teknikenn så ska vi ligga live snart?...



fredag 29 maj 2009

Seglingskurs för värmlänningar | Del 1

I den första delen av vår kurs "segling för värmlänningar" gick vi igenom principen för hur ett segel driver båten frammåt. 

  • Hur kan man se att ett segel är "rätt inställt" (eller skotat, som vi säger på seglarspråk.)?
  • Varför åker båten framåt?
  • Varför lutar båten ibland?
  • Varför kan man inte segla rakt mot vinden?

Vi kom gemensamt fram till att det finns 2 principiellt olika sätt att tänka när det gäller hur seglen skall skotas.
  1. Om målet (dit man ska) ligger i den riktning som det blåser ifrån så måste man kryssa. Man skotar då hem seglen (nära båten) så långt man kan och sedan får den som styr hålla koll på seglen och "segla så nära vinden" som möjligt. Telltales ("svansar") i förseglet ger indikation på hur högt man kan gå. För att få en första uppskattning tittar man på vindexen (pilen) högst upp i masten.

  2. Om det blåser så att man kan segla en direkt kurs (linje) mot sitt mål så styr rorsman mot målet och de som trimmar seglen får justera så att båten går så fort som möjligt.
Rekommenderad läsning för att få mer info och repetera vad vi gick igenom är Kapittel 1 & 2 i GRANBOKEN

onsdag 27 maj 2009

Pater Noster Race på Lördag

På Lördag seglar vi Pater Noster Race. Visserligen som gast på polarns Dehler 29, men ändå. Med på startlistan finns en annan Slörare i Accenten Pacific. Kul! 

Startlistan på 

tisdag 26 maj 2009

Skepparkannan 3

Då har sässongen börjat även för oss som inte var ute i iskylan i mars och putsade klart båten i god tid. Efter en taskig start (man borde skaffa en bättre startklocka!) kom vi trots allt iväg hyfsat. Den lätta vinden gav oss dessutom en andra chans då det dog fullständigt över stora delar av banan och vi fick lite av en omstart. Tyvärr seglar vi dålilgt på undanvinden och tappar ordentligt igen. Här behövs helt klart mera övning. 6:a i mål. Helt OK efter vår standard. (Klicka på bilden nedan för en större variant av resultatlistan.)

tisdag 19 maj 2009

Resultat Skepparkannan 2

onsdag 13 maj 2009

måndag 11 maj 2009

Klubbkappsegling - Skepparkannan

Maj       
    M     4    Skepparmöte
M   11    Skeppar. 1
M   18    Skeppar  2
M   25   Skep

Juni  
   
M     1    Skeppar  4
M    8     Skeppar  5
To  11   Reservdag 1 skeppark
M   15    Skeppar  6

Aug.
    M    10   Skeppar 7
M    17    Skeppar 8
M   24   Skeppar 9 - Deltar Ej
M      31  Skeppar 10 - Deltar Ej

 Sept   
   
M      7   Skeppar 11
To    10  Reservdag 2 skeppark
    12  Skeppar 12 långsegl+prisutdelning 

fredag 13 mars 2009

VISION 9x3 Concept




Idé

En Racer med god cruising-potential. En havets motsvarighet till SAAB 9-3 Combi 2.0 t eller en Volvo V50 T5. Båten är optimerad för att seglas shorthanded och ska ge den lilla familjen gott semesterutrymme men också kunna kappseglas flitigt. Det lite mindre formatet ger en lite lägre investering och ger lägre driftskostnader och mindre arbete vid vårrustning, etc.

 

Data
Längd skrov 9.00 m
Längd över allt 9.50 m (med peke)
Längd vattenlinje 8.90 m
Bredd 3.00 m
Deplacement omkring 3.0 ton
SA/D 28-30
(SWELYS/SRS riktvärde cirka 1.25 / IRC TCC 1.000)


Konstruktion
Vacuum-injicerad polyester med Divinycell-sandwich ovan vattenlinjen. Enkellaminat under vattenlinjen.

Lokala förstärkningar i kolfiber i påkända områden. (Röstjärnsinfästningar, etc). 

Inredningen byggs i enkla raka skivor och saknar komplicerade böjlimmade lister, etc. Konstruktionsprinciperna hämtas ur "IKEA-tänk"

Ruffen är dock "mysig" och funktionell.



torsdag 12 februari 2009

LYS/SRS Förändringar 2009

LYS-analys utifrån TR. 
Om man tittar på Expresserna så ligger de för både år 2007 och 2008 alla, utom en st på seglade tider som motsvarar högre LYS än 1,11, jämfört med medel båt/LYS. Sämsta båt noterar väl ner på cirka LYS 1,07 medan bästa är uppe på 1,25. Medel 2007 såg ut att ligga kring 1,20 och 2008 runt 1,16. 

Baserat på år 2007 och 2008 så måste man "överträffa sitt LYS" med 10-18% för att vinna Tjörn Runt. 

Frågan så om vi jämför mot Maxi Racer... 
2008 var det 4 med i TR 2 seglade bättre än LYS 2 sämre. 
2007 däremot var det fler med och då blir det övervikt för dem som seglat bättre än LYS, men inte riktigt lika tydligt som för Expresserna. 

Tendensen är ju att Expresserna ser vassa ut. Men så är det ju ofta duktiga seglare ombord också. Höjningen ser inte helt omotiverad ut.

torsdag 5 februari 2009

Eller också inte...

Eller så är jag inge vidare på att blogga...

Jag har efter att ha blivit lite inspirerad av Peter (Blur) börjat kolla lite på det här med vädermodeller och routing.

För att börja med lite basics hittade jag även en Power point presentation om Meteorologi för seglare på nätet någon stans. Den är lite summarisk, men ger en del bra uppslag.

Jag kollade även lite på sailplanner och konstaterade att för en glad ammatör som mest är ute och cruisar och jagar upp sig lite inför Tjörn Runt varje år, så är det kanske ett bra komplement till sitt annars så goda omdöme. ;o)