måndag 11 maj 2009

Klubbkappsegling - Skepparkannan

Maj       
    M     4    Skepparmöte
M   11    Skeppar. 1
M   18    Skeppar  2
M   25   Skep

Juni  
   
M     1    Skeppar  4
M    8     Skeppar  5
To  11   Reservdag 1 skeppark
M   15    Skeppar  6

Aug.
    M    10   Skeppar 7
M    17    Skeppar 8
M   24   Skeppar 9 - Deltar Ej
M      31  Skeppar 10 - Deltar Ej

 Sept   
   
M      7   Skeppar 11
To    10  Reservdag 2 skeppark
    12  Skeppar 12 långsegl+prisutdelning 

fredag 13 mars 2009

VISION 9x3 Concept




Idé

En Racer med god cruising-potential. En havets motsvarighet till SAAB 9-3 Combi 2.0 t eller en Volvo V50 T5. Båten är optimerad för att seglas shorthanded och ska ge den lilla familjen gott semesterutrymme men också kunna kappseglas flitigt. Det lite mindre formatet ger en lite lägre investering och ger lägre driftskostnader och mindre arbete vid vårrustning, etc.

 

Data
Längd skrov 9.00 m
Längd över allt 9.50 m (med peke)
Längd vattenlinje 8.90 m
Bredd 3.00 m
Deplacement omkring 3.0 ton
SA/D 28-30
(SWELYS/SRS riktvärde cirka 1.25 / IRC TCC 1.000)


Konstruktion
Vacuum-injicerad polyester med Divinycell-sandwich ovan vattenlinjen. Enkellaminat under vattenlinjen.

Lokala förstärkningar i kolfiber i påkända områden. (Röstjärnsinfästningar, etc). 

Inredningen byggs i enkla raka skivor och saknar komplicerade böjlimmade lister, etc. Konstruktionsprinciperna hämtas ur "IKEA-tänk"

Ruffen är dock "mysig" och funktionell.



torsdag 12 februari 2009

LYS/SRS Förändringar 2009

LYS-analys utifrån TR. 
Om man tittar på Expresserna så ligger de för både år 2007 och 2008 alla, utom en st på seglade tider som motsvarar högre LYS än 1,11, jämfört med medel båt/LYS. Sämsta båt noterar väl ner på cirka LYS 1,07 medan bästa är uppe på 1,25. Medel 2007 såg ut att ligga kring 1,20 och 2008 runt 1,16. 

Baserat på år 2007 och 2008 så måste man "överträffa sitt LYS" med 10-18% för att vinna Tjörn Runt. 

Frågan så om vi jämför mot Maxi Racer... 
2008 var det 4 med i TR 2 seglade bättre än LYS 2 sämre. 
2007 däremot var det fler med och då blir det övervikt för dem som seglat bättre än LYS, men inte riktigt lika tydligt som för Expresserna. 

Tendensen är ju att Expresserna ser vassa ut. Men så är det ju ofta duktiga seglare ombord också. Höjningen ser inte helt omotiverad ut.

torsdag 5 februari 2009

Eller också inte...

Eller så är jag inge vidare på att blogga...

Jag har efter att ha blivit lite inspirerad av Peter (Blur) börjat kolla lite på det här med vädermodeller och routing.

För att börja med lite basics hittade jag även en Power point presentation om Meteorologi för seglare på nätet någon stans. Den är lite summarisk, men ger en del bra uppslag.

Jag kollade även lite på sailplanner och konstaterade att för en glad ammatör som mest är ute och cruisar och jagar upp sig lite inför Tjörn Runt varje år, så är det kanske ett bra komplement till sitt annars så goda omdöme. ;o)

måndag 5 januari 2009

Okey, då kör vi igen

Som vanligt är man positivt inställd till hur mycket man kan och ska hinna med. Fan, det här med att Blogga kan ju varenda tonårstjej, så varför inte jag? Kanske inte smink och pop-band som ligger mig varmt om hjärtat. Men SEGLING. Jag pratar ju ändå segling och båtar så fort jag får chansen. Jo, även när jag egentligen inte har chansen så tar jag mig friheten.

Egentligen är jag kanske mer intresserad av båtar och att komma ut på havet och "ha det gött" än att kappsegla. Detta hindrar mig dock inte från att i år ha ambitionen att delta i ett större antal kappseglingar än tidigare. (Tidigare är väl mest några mindre lyckade inhopp på Tjörn Runt.)

Vi seglar en gammal Aphrodite 291 från anno 1981. Inköpt för ett par år sedan i Malmö och snart renoverad till ett riktigt snyggt skick. Sedan köpet har hon fått nya segel, dynor, toa, Furlex och mycket mer. Hade jag varit medveten om kostnaden och hur mycket tid jag skulle lägga på båten, så hade jag nog köpt en nyare båt istället.

Man ska väl ha någon form av ambition med sitt bloggande? Jag tänkte i alla fall försöka använda detta forum till att publicera tips och trix om segling samt teknik och båtar. Jag ska försöka skriva lite om teori kring hur en segelbåt fungerar och dela med mig ev den (eventuella) kunskap jag kommer över i min iver att finna mer information som gör mig till en bättre kappseglare. Det kan vara allt från metrologi till taktik och vägval.

Vi ses på havet 2009!


måndag 29 september 2008

Vision XTREME


Fuskar lite i båtritar-branschen ibland, men det var ett tag sedan nu. Här en extrem kappseglare som jag skissade lite på åt Marcus Sylvin.

tisdag 26 augusti 2008

Björns båt blogg

Det här är första inlägget på Björns båt blogg. Här ska det skrivas massor med härliga båthistorier, tips och trix. Frågan är bara när...????




Quote