måndag 5 januari 2009

Okey, då kör vi igen

Som vanligt är man positivt inställd till hur mycket man kan och ska hinna med. Fan, det här med att Blogga kan ju varenda tonårstjej, så varför inte jag? Kanske inte smink och pop-band som ligger mig varmt om hjärtat. Men SEGLING. Jag pratar ju ändå segling och båtar så fort jag får chansen. Jo, även när jag egentligen inte har chansen så tar jag mig friheten.

Egentligen är jag kanske mer intresserad av båtar och att komma ut på havet och "ha det gött" än att kappsegla. Detta hindrar mig dock inte från att i år ha ambitionen att delta i ett större antal kappseglingar än tidigare. (Tidigare är väl mest några mindre lyckade inhopp på Tjörn Runt.)

Vi seglar en gammal Aphrodite 291 från anno 1981. Inköpt för ett par år sedan i Malmö och snart renoverad till ett riktigt snyggt skick. Sedan köpet har hon fått nya segel, dynor, toa, Furlex och mycket mer. Hade jag varit medveten om kostnaden och hur mycket tid jag skulle lägga på båten, så hade jag nog köpt en nyare båt istället.

Man ska väl ha någon form av ambition med sitt bloggande? Jag tänkte i alla fall försöka använda detta forum till att publicera tips och trix om segling samt teknik och båtar. Jag ska försöka skriva lite om teori kring hur en segelbåt fungerar och dela med mig ev den (eventuella) kunskap jag kommer över i min iver att finna mer information som gör mig till en bättre kappseglare. Det kan vara allt från metrologi till taktik och vägval.

Vi ses på havet 2009!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar