tisdag 18 augusti 2009

Hur ska man bedöma detta?

Vi är väl ganska klara över att den lilla mallören som vi var inblandade i under Tjörn Runt, vid Klädesholmen inte var vårt ansvar. Vi seglade "safe", och gjorde bedömningen att vi inte klarade att segla spinnaker, om vi skulle gå närmsta vägen.

Som framgår av bilderna har vi väldigt svårt att hålla undan för Comfortinan framför oss och vi har inget som helst manöverutrymme kvar. Om Comfortinan lämnat in en protest mot oss hade jag inte blivit förvånad. Däremot kan man inte bli annat än förvånad när Expressen vill protestera mot oss. Det handlar väl inte så mycket om det sportsliga eller resultatet i tävlingen i detta skede, utan mer om en eventuell försäkringsskada.

Jag tycker inte det är något fel i att försöka segla så snabbt man kan och jag har egentligen inga invändningar mot sjömaskapet ombord på Expressen. Men har man gett sig in i leken och seglar "hett", så bör man vara beredd på konsekvenserna.

Vi vidhåller att vi blev påseglade, trots att vi seglade babord och anser att Expressen bröt mot följande regler:

Regel 14 a och b
Regel 15
Regel 16.1
Regel 17
Regel 19.2 b och c


Alla bilder http://tangosegling.bloggsida.se/










Utdrag ur KSR:

14 UNDVIKA KONTAKT

En båt ska undvika kontakt med en annan båt om det finns en rimlig möjlighet.

Men en båt med rätt till väg eller en båt som har rätt till plats eller

märkesplats

a) behöver inte göra något för att undvika kontakt förrän det står klart att

den andra båten inte håller undan eller ger plats eller märkesplats,

och

b) ska straffas enligt den här regeln bara för en kontakt som orsakar sakeller

personskada.

15 FÅ RÄTT TILL VÄG

När en båt får rätt till väg ska den till en början ge den andra båten plats att

hålla undan, utom när den får rätt till väg på grund av den andra båtens

åtgärder.

16 ÄNDRA KURS

16.1 När en båt med rätt till väg ändrar kurs ska den ge den andra båten plats att

hålla undan.

16.2 Dessutom gäller att när en båt för babords halsar efter startsignalen håller

undan genom att segla för att passera akter om en båt för styrbords halsar,

får båten för styrbords halsar inte ändra kurs om det innebär att båten för

babords halsar genast måste ändra kurs för att fortsätta hålla undan.

17 FÖR SAMMA HALSAR, TILLBÖRLIG KURS

En båt som får överlapp i från klar akter om inom två gånger sin skrovlängd

från en båt för samma halsar får inte segla högre än sin tillbörliga

kurs så länge båtarna fortsätter att ligga för samma halsar och ha överlapp

inom det avståndet, om den inte därigenom omedelbart kommer att segla

akter om den andra båten. Den här regeln gäller inte om överlappen börjar

när lovartsbåten ska hålla undan enligt regel 13.

19 PLATS ATT PASSERA ETT HINDER

19.1 När regel 19 gäller

Regel 19 gäller mellan båtar vid ett hinder, utom när det samtidigt är ett märke

som båtarna är skyldiga att lämna på samma sida. Men vid ett längsgående

hinder gäller alltid regel 19, och regel 18 gäller inte.

19.2 Ge plats vid ett hinder

a) En båt med rätt till väg får passera hindret på vilken sida den vill.

b) När båtar har överlapp ska ytterbåten ge innerbåten plats mellan sig

och hindret, utom när den inte har kunnat göra det från det ögonblick

överlappen började.

c) När båtar passerar ett längsgående hinder, och en båt som var klar

akter om och skyldig att hålla undan får överlapp mellan den andra

båten och hindret, och det när överlappen etableras inte finns plats

att passera mellan den andra båten och hindret, så har den inte rätt till

plats enligt regel 19.2b. Medan båtarna fortfarande har överlapp, ska

den hålla undan och regel 10 och 11 gäller inte.

1 kommentar:

  1. Som alla konstaterat, det blev ett spännande Tjörn Runt i år. Jag har en bildsekvens från er "incident" tagen söder ifrån. Skicka ett mail till mig så får du en samling fina bilder.

    /Thomas

    thomas@crona.eu

    SvaraRadera